Ugnsstekt Kyckling och Kokt Fjällfisk Gammaldags Husmanskost

Smaker från förr

Den senaste veckan har jag bott hos min Mamma och hjälpt henne lite efter en ögonoperation. Den gick fint, så nu ser hon bra igen.

Vi har det här med mat som ett stort gemensamt intresse. Mamma är väldigt duktig på matlagning.

Så de här dagarna har jag stått vid spisen och fått goda råd av henne, när det gäller koktider, kryddningar och annat som gäller mat som den lagades förr.

Mat som tyvärr ofta glöms bort, till förmån för trendigare rätter från andra kök i världen.

Hos mig har den gammaldags maten alltid varit en favorit, även om jag uppskattar många smaker från fjärran länder också.

Mamma använder ofta morötter, lök, purjolök, dill, persilja, lagerblad, vitpeppar och kryddpeppar till kokning av både fisk och kött.

Det är den kryddning som använts sen länge  i Sverige, den lockar fram de traditionella smakerna i vår Husmanskost.

Sillfrukost

Idag får Du bilder och recept på några av de rätter vi njutit av de senaste dagarna.

Hoppas det kan ge inspiration till att testa mer av vår egen, traditionella mat. Den är värd det.

Här nedan hittar Du länkar till recept på kycklingen på bilderna. Jag ugnsstekte den i 2½ timme på 125°, medan jag gick en långpromenad i skogen och tittade efter lingon.

När jag kom hem var den klar, flyttade då över den i en stekpanna och körde in under grill på 250° i 5 minuter på var sida. Resultatet blev en väldigt mör och saftig kyckling med knaprig grillyta.

Vi åt låren tillsammans med de kokta grönsakerna, Fetaost och Cocktailtomater med kallpressad Olivolja och Balsamvinäger.

Där blev det inblandning av Medelhavskost, den mat som ligger på andra plats på favoritlistan.

Här hittar Du ett recept på min Lowcarb Lasagne, ett exempel på lite modernare Svensk Husmanskost, med inblandning av den Italienska.

Brösten på kycklingen skar jag loss och sparade till en annan dags middag med gräddsås. Allt som blev kvar på skrovet plockades av till en soppa, som smaksätts med lite sky från ugnsstekningen.

Långsamstekt Kyckling

Gräddsås till Kycklingen

Kokt Fjällfisk

2 stora Rödingar eller Öringar

10 cm Purjolök

1 Morot

2 Lagerblad

Några Dillstjälkar

5 Kryddpepparkorn

5 Vitpepparkorn

Kallt vatten så det knappt täcker fisken

Havssalt

Skölj fisken väl i kallt vatten. Skär morot och lök i skivor. Lägg dem och dillkvistarna i en låg, vid gryta. Lägg i fisken och kryddorna, häll på vattnet och salt.

Koka upp och låt sjuda på svag värme i ca 20 minuter. Dra i ryggfenan, lossnar den lätt så är fisken klar.

Servera med de kokta grönsakerna. Sallad och en Dillmajonnäs till.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/21/ugnsstekt-kyckling-och-kokt-fjallfisk-gammaldags-husmanskost/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. oj vad jag blev sugen på fisk nu efter att ha läst receptet om fjällfisk! Hoppas få tag i öring så att jag kan laga det :)

    Men annars får det bli kokt makrill (egenfångad) med dillsås. Det är såååå gott :)

    Gilla

    • Det är kul att vi är fler som gillar kokt fisk. Din makrill låter väldigt intressant, brukar köpa färsk makrill i Turkiet på hösten. Får titta förbi och spana in receptet ;)

      Gilla

  2. Jag känner smaken i munnen!

    Gilla

    • Härliga, gammaldags smaker, eller hur?

      Gilla

  3. Mums, kokt fisk har jag inte ätit sen jag var liten och farmor och Elsi stog vid spisen, kan saknas! Måste göra det nån dag, nu när man ändå har frysen full av öring och röding! Kram

    Gilla

    • Det är en fin gammal tradition, som du får föra vidare till Alicia nu. Hon kommer säkert att gilla det ;)
      Kram Moster

      Gilla

  4. Någon gång ska jag sätta mig ner och skriva några inlägg om hur morötter, purjolök, dill, persilja, lagerblad, vitpeppar och kryddpeppar också har sitt ursprung i andra länder och om hur vår mat tillkommer genom ständig förnyelse och uppfinningsrikedom. Annars hade vi väl, som någon uttryckte det, fortfarande ätit lapskojs. Ordet lapskojs kommer förresten från engelskans lobscouse (via holländskan). Man vet inte riktigt vad det betyder, men det kan komma från ‘loblolly’ som är ett ord som tillhör en väldigt märklig Devonshire-dialekt, där ‘lob’ betyder ‘bubbla. Eller så kommer det från lettiskans ‘labs kausis’ (god skål). Eller litauiskans labas káuszas… I Norge kallas den lapskaus. I danmark skipperlabskovs. I Tyskland heter den labskaus. Och den svenska versionen innehåller potatisar som ju kom från sydamerika… OK, ny ska jag hålla tyst.

    Din fjällfisk serverades precis så som jag själv skulle vilja ha den. Tack för ytterligare ett bra inlägg. OK, nu är jag klar. :-)

    Gilla

    • Tack för ditt långa inlägg, Matpolisen. Intressant som alltid, det du skriver :)
      Vi har bara att tacka munkarna, vikingarna och våra tidiga upptäcksresanden, för att vi fick ta del av alla spännande kryddor utifrån. Eftersom inlandsisen låg här så länge, skulle vi inte haft så många kryddor att njuta av. Då hade vår Husmanskost förblivit rätt trist.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 620 andra följare