Biff Greta

Min favoritpytt

Biff Greta är en skapelse som härstammar från Stadshotellet i Karlstad. Den serverades ofta som vickning till sena gäster men fanns inte med på menyn.

En slags exklusiv omelette med rejäl smak av senap. I original med älgfärs och med tärnad, råstekt potatis. Hos mig med tärnad biff och råstekt palsternacka den här gången.

Det här var favoriten bland kökspersonalen på flera av de restauranger där jag jobbat. På Seglarrestaurangen i Sandhamn blev det ofta Biff Greta som sen personalmat när vi hade klarat någon riktigt körig kväll.

Med en restaurang som tog nästan 600 gäster, blev det rätt tuffa pass. Då var Biff Greta en riktigt fin belöning som nattmat, sen sov vi gott.

Jag har aldrig ätit den med köttfärs, där jag jobbat har vi gjort den på fintärnad oxfilé. Den ska bara stekas helt hastigt, så köttet inte blir genomstekt. Det är ingen vacker anrättning, men fantastiskt god.

Jag gjorde en sallad på späda maskrosblad till. Plockade topparna av små, nyutväxta blad och lät ligga i vatten i kylen några timmar. Då går en del av beskan ut och den smakar snarlikt Rucola. En god och nyttig sallad, alldeles gratis ute i skogen.

Rucola är ett typiskt exempel på hur en trendig grönsak kan bli hutlöst dyr. 70 gram i en påse kostar ca 20 kronor. Vilket kilopris för ett ogräs.

När jag är i Turkiet köper jag på marknaden stora knippen för en halv Lira, det är ca 2 kr 50 öre. Så därför blir det väldigt sällan att de dyra bladen förekommer på min tallrik här hemma. Maskrosblad kommer det däremot att bli fler gånger till maten i sommar.

Här är en länk till en lång men väldigt intressant artikel om Näringsrikt ogräs.

Biff Greta på mitt sätt till 2

200 gr Ryggbiff

1 gul Lök

2 Ekologiska Äggulor

1 tsk Fransk Senap

1 tsk Svensk Senap

1 tsk grovkornig Senap

½ tsk Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

3 msk Smör till stekning

1 Palsternacka

Skär biffen i små tärningar och hacka löken. Blanda i en bunke med äggulor, senap och Worcester.

Krydda ordentligt med salt och peppar. Låt stå och dra åt sig av smakerna en stund.

Skär palsternackan i fina tärningar och stek gyllenbrun och mjuk i smör. Krydda lätt med salt och peppar.

Hetta upp en omelettepanna, bryn smöret och häll ner köttet. Låt bryna ett par minuter, vänd med stekspade och bryn en liten stund till.

Lägg upp på tallrik med palsternackan och maskrossalladen. Bladen fick sällskap av Cocktailtomat och Gräslök. Kallpressad Olivolja, vit Balsamvinäger och lite Flingsalt över salladen.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/05/27/biff-greta/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det var länge sedan jag gjorde Biff Greta. Har för mig att jag hade potatistärningar i mitt recept. Måste faktiskt erkänna att jag inte använder palsternacka så särskilt mycket. Har det bättre GI-värde?
    PS! Jag har flera stora krukor på uteplatsen som jag sår plocksallad och ruccola i……

    Gilla

    • Bättre sent än aldrig med ett svar, nu kommer det iallafall. Måste ha missat den här frågan, Ingmarie.

      Palsternacka har lägre GI-värde än potatis, det är inte så mycket stärkelse i den.
      Det ska vara potatis i originalet, men det här blev ännu godare :) Bra tips med salladen, det får jag ha på balkongen i sommar, provat i stora korgar förut, men det har inte tagit sig så bra.

      Gilla

  2. Ogräs är helt enkelt en vacker växt som bestämt sig för att trivas på en annan plats än man tänkt…
    ;-)

    Fjälkramar!

    Gilla

    • Vad skönt att det inte alltid blir som vi tänkt, Fjällmor ;) Att naturen tar saken i egna händer och struntar i oss.

      Gilla

  3. God morgon Birgitta.
    Ett soligt Sörmland hälsar till vackra Jämtland.
    Intressant recept du bjuder på idag. Jag har redan
    skrivit in den i min receptperm med namn Birgitta
    Höglund´s mat. Hoppas du inte har något emot att
    jag privat använder mig av ditt bloggnam? Det vore
    självklart enklare med en kokbok!!!

    Må så gott.
    Elin U

    Gilla

    • God morgon, Elin. Från ett regnigt Jämtland. Ska bli skönt att lämna det här ett tag nu. Det känns riktigt bra att veta att jag har en pärm med mitt namn i ditt kök :) Då har jag ju lyckats en bit på väg mot kokboken. Som sjukpensionär tar man ett steg i taget och ser om det funkar. Så sakta men säkert närmar jag den dagen som jag tar kontakt med något förlag och ser om de är lika positiv som du :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 620 andra följare