Nässelsoppa med Förlorat Ägg

Skördetid av Nässlor

Nu börjar jag så smått komma in i den Svenska vardagen. Det är alltid en omställning att komma hem till kylan, som tyvärr är värre än vanligt  i år.

Men solen har lyst en del och med nyvunna muskler efter Kretaresan, blir det lättare att fortsätta motionen här. Med långkalsonger och vantar på förstås.

Om Du vill njuta lite av värmande bilder, så har jag lagt till några nya kategorier här till höger. Jag har lagt recepten från vinterns olika resor i egna kategorier, så det blir lite lättare att hitta.

Lite restips inför sommarens semesterresor har jag också gett en egen avdelning. Med tips på restauranger och utflykter från platserna jag besökt i vinter.

Alanya, Ayia Napa och Agia Marina har jag hunnit utforska ganska ingående. Resan till Kappadokien i Turkiet i höstas blev ett minne för livet, men det har också blivit många små utflykter.

Picknick har därför fått en alldeles egen plats, på #6.1. Där hittar Du lite tips på godsaker att ta med ut i naturen, nu när det snart blir varmare.

Jag har turen att bo med skogen utanför knuten, så nu blir det naturpromenader varje dag, på sköna skogsstigar. Häromdagen mötte jag två rådjur, när jag var ute för att se hur långt nässlorna kommit.

Snön hade precis hunnit dra sig undan innan vi kom hem, men inte så mycket grönt har tittat fram.

Utom på mitt specialställe för nässlor, där de växer på en myrstack. Där får de värme både uppifrån av solen och nerifrån av myrornas aktivitet. På stacken hittade jag de späda, nyttiga nässlorna i mängd.

Lite besvärligt att plocka, för myrorna blev inte så glada. Men jag lyckades få ihop en halvliter till en god soppa för en.

Nässelsoppa med Pocherat/Förlorat Ägg

½ liter Nässelskott

1 dl lättsaltat Vatten

1½ dl Grädde

1 msk Smör

1 tsk Ekologiskt Buljongpulver

1 krm vit Balsamvinäger

Havssalt och nymald Vitpeppar

Pocherat Ägg

1 färskt Ekologiskt Ägg

1 tsk Ättika

1 krm Havssalt

Skölj nässlorna ordentligt. Koka upp vattnet och lägg ner bladen. Låt koka några minuter, rör så att allt kommer under vattnet.

Jag kokar sen soppan direkt på de späda bladen, men är de större kan Du ta upp dem med hålslev och hacka i mindre bitar.

Tillsätt en matsked smör och buljongpulvret. Krydda och rör ner grädden. Koka upp och låt småputtra i 20-30 minuter, tills soppan tjocknat lite. På det här sättet får Du en helt glutenfri soppa, som ändå är krämig. Med lite mindre vatten, så blir det en god stuvning.

Koka upp vatten i en stekpanna, ca 4-5 cm. Häll i ättika och salt. Sätt värmen på lägsta. Knäck ägget i en skål, det får inte vara för gammalt, för då flyter vitan ut för mycket. Rör runt med en slev i vattnet så det blir lite snurr på vattnet.

Häll så försiktigt ner ägget. Rotationen och ättikan gör att äggvitan stelnar snabbare runt ägget och inte flyter ut så mycket.

Sjud på eftervärmen i 3-5 minuter, beroende på hur lös Du vill ha gulan. Jag tog mitt efter 3 minuter, då är det perfekt rinnigt inuti.

Ta upp ägget med hålslev, låt rinna av och servera i den heta soppan.

Passa på nu att njuta av nässlan, den finaste vårprimör, som finns gratis överallt. Nyttig är den också med hög halt av C-vitamin. Hos Frukt o Grönt kan Du läsa mer om den nyttiga örten.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/05/08/nasselsoppa-med-forlorat-agg/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Superflott – många matbloggare ligger ute i buskarna och plockar nässlor helt klart! :D

    Gilla

    • Tack, Mikkan. Ja, nu är det fullt med folk i markerna. Bra att vi är många som pushar för den här fina örten :)

      Gilla

  2. ”Lost Eggs” – how evocative.
    The nettle soup looks wonderful, yours too Veronica.

    Gilla

    • Lost eggs is an oldfashioned way to cook an egg, that you don’t see so often. Perfect for soups. My egg became a little too big, but it was delicious ;)

      Gilla

  3. Nässelsoppa är ju så gott! Gjorde en själv för någon helg sedan. Som att ”smaka på våren” fick jag en kommentar om, man kan inte säja det bättre:-)!

    Gilla

    • Det var en fin kommentar du fick, Veronica. Det är nog det vårligaste jag kan tänka mig också :)

      Gilla

  4. Nässelsoppa. Då tänker jag på en härlig lärare jag hade en gång i tiden. Hon lärde oss att plocka nässlor och göra soppa. Och så plockade vi växter och gjorde te på, som vi sen drack i skolan. Det här fantastiska i att ta var på det som växer runt omkring oss.

    Gilla

    • Vilken bra lärare du hade, Emmy. Det är sånt som är viktigt att barn får lära sig. Vi vuxna också, kan behöva påminnelse ibland. Att inte bara ta för givet att allt ska köpas på affärn ;)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare