Fisksoppa med Saffran

Saffransgul Fisksoppa till Påsk

Mycket fisk har det blivit här den senaste veckan. Vilket ju passar riktigt bra nu till Påsk. Så jag fortsätter lite till på detta goda tema.

Fisksoppa är en riktigt fin rätt att ta till någon av påskdagarna. Jag kommer att vara på resande fot i Påsk, så då vill jag ju äta lite gott så här innan jag far iväg.

Ja, jag ska inte fara till Blåkulla om nu nån tänkte det. Jag flyger till en annan, betydligt varmare ö. Det blir till att möta våren på Kreta för mig och min Särbo. Det ska verkligen bli skönt att slippa snö och is ett tag igen.

Har varit iväg och försökt dra upp lite mer fisk att dryga ut det sinande förrådet med.  Min Syster är ute på sjön och pimplar så fort hon är ledig så här på vårvintern. Jag följde med i onsdags, men det blev tyvärr rätt klen utdelning, bara en sik. Dessutom en rätt liten. Men vi hade en skön dag i vårsolen, när den hade lust att visa sig.

Ädelfisk går riktigt bra att använda i fisksoppa, men tänk på att bara låta den bli genomvarm. Annars blir den torr om den får koka för länge. Har Du inte tillgång till öring, så ta lax eller någon vitfisk istället.

Saffransdoftande Öringsoppa för 2

1 Öring på ca 250 gr

1 tsk Citronsaft

2 dl Grädde

2 dl Fiskfond

2 Champignoner

5 cm skivad Purjolök

1 liten Morot i stavar

1/4 röd Paprika i strimlor

3 msk Smör

En nypa Saffran

½ tsk Ekologiskt Buljongpulver

Havssalt och nymald Vitpeppar

Filéa fisken och skär loss från skinnet. Dela filéerna i mindre bitar. Pressa citron över och salta lätt. Låt stå en stund så smakerna går in.

Bryn smöret lätt och fräs svampen några minuter. Rör ner morotstrimlor och paprika och stek en liten stund till. Tillsätt purjon. Smula så ner saffranstrådar och blanda om.

Häll på fonden och grädden och smaksätt med kryddor och buljongpulver. Koka upp och låt småputtra i 30 minuter. Blanda ner fisken försiktigt och låt sjuda ett par minuter.

Till dessert blev det en Vaniljpannacotta. Recept på den får Du en annan dag.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/27/fisksoppa-med-saffran/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Soppan såg verkligen god ut – och det såg ut att vara fint saffran du använde, shoppingfynd från annat land kanske?

    Vad härligt att få komma iväg till Kreta, det skulle man inte ha ngt emot. Här har det kommit MER snö inatt, jag blir snart tokig av allt snöande ;-)

    Gilla

    • Hej Veronica. Ja, mitt saffran köper jag oftast utomlands, det här kom från Kreta i höstas. 50 kronor för 2 gram betalade jag. Billigare och bättre än här. Här har också kommit en hel hög vitt till, börjar räcka nu.

      Gilla

  2. Pimpel låter toppen, men det får bli ett annat år för isarna här i Stockholmstrakten håller på att ge upp. Inte mig emot. En saffransdoftande fisksoppa är aldrig fel. Snyggt påskgul också!
    Hälsningar från fröken Dill

    Gilla

    • Förstår att det känns skönt att isar och vinter håller på att tappa greppet. Här är det totalt vitt av snöfall nu. Men påsken ska bli fin :)

      Gilla

  3. Åh! Pimpla vore ju drömmen! Särkilt om man får ihop till dagens rätt :)
    Ha en riktigt trevlig helg!
    / Lena

    Gilla

    • En riktigt trevlig helg till dig med, Lena. Du får ge dig ut på en sjö nära dig i helgen ;)

      Gilla

  4. Det är jag som skall stå för påskmiddagen här hemma och jag skulle ogjärna laga lamm, så det här är ett starkt alternativ! :)

    Gilla

    • Hej Tara och Välkommen in i mitt kök. Det här bli ett bra val till påskmiddag, väldigt lättlagat och mycket gott. Lycka till :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 697 andra följare