Stekt Sill i ugn med Löksås

Gammaldags mat

Enkel husmanskost är något jag blir väldigt sugen på ibland. Vår traditionella mat sitter djupt rotad i mig. En av favoriterna är stekt sill med löksås.

Mamma har lärt mig att laga till den med ett minimum av os. Istället för att steka sillen på spisen, så får den puttra direkt i lökgrädde i ugnen.

Förr i tiden gjordes den här rätten mycket i glashyttorna, där den fick steka i ugnen efter dagens arbete. Jag åt en väldigt god Hyttsill för ett antal år sen, i vår fina glashytta Storsjöhyttan, här i Östersund. Tre kvinnor startade hyttan tillsammans för 15 år sedan, de blåser fantastiskt fint bruksglas till vardags och fest.

Min variant av sillen blev en riktigt bra middag, full av Omega-3. Sill är bland det billigaste och nyttigaste vi kan köpa i fiskdisken.

Jag upptäckte att det gick att köpa Norska saltsillfiléer på lösvikt hos min fiskhandlare Vickan i Mittpunkten. Mycket bättre än att behöva köpa en hel hink eller de sladdriga frysta.

Viktigt att komma ihåg är att det här är ordentligt saltad sill, så den måste ligga i blöt länge för att saltet ska dras ur. Jag hade min i en bunke med vatten i kylen i 12 timmar. Du får smaka Dig fram, skär en bit och smaka på om den är lagom salt.

Kokta Rödbetor blev ett riktigt gott tillbehör till sillen istället för potatis. Sötman i rödbetorna passar suveränt bra till den salta sillen.

Ugnsstekt Sill med Lökgrädde

2 urvattnade Saltsillfiléer

1 gul Lök

3 msk Smör

1½ dl Grädde

Nymald Vitpeppar

Bryn två matskedar av smöret och stek löken mjuk. Vinterlöken är så hård ibland, så det blir godare att bryna den först.

Smörj en ugnsfast form och lägg i sillen. Resten av smöret lägger Du i skivor över sillen.

Lägg den brynta löken runt om. Dra några varv med pepparkvarnen över. Häll grädden över löken.

Grädda i 225° ca 15 minuter, tills sillen fått färg och grädden tjocknat. Njut en gammaldags sillrätt med kokta rödbetsklyftor.

En alldeles perfekt rätt att illustrera Njutmetoden, som det pratades om i Malou’s Efter Tio idag. Där medverkade förutom Kostdoktorn även min favorit Martin Ingvar. Båda med kloka ord som alltid.

Är Du inte så förtjust i sill, så titta in på min Pralinblogg i Dalarnas Tidningar. Där finns idag recept på Falukorv med Grekiska smaker.

 

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/23/stekt-sill-i-ugn-med-loksas/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Jag har min son boende hos mig och har lärt honom gilla husmanskost.Och framför allt både sill och strömming!Han är 36 år och alltså uppväxt med lite allmöjlig kost,bla.från Ghana eftersom min man kom därifrån-
    Nu ska jag laga denna rätt.VänlInger

    Gilla

    • Härligt att du sprider gammaldags husmanskost vidare. Du kanske ska köpa LCHF för seniorer till honom, den är perfekt för att lära sig laga bra husmanskost, även om han nu inte är så gammal ;)

      Gilla

  2. Hejsan jag är en tystlåten pessimist som gillar stekt salt sill och stökig jazz!

    Gilla

    • Hej Gunne och Välkommen till mitt kök. Själv är jag en mindre tystlåten optimist. Men stekt sill är bland det godaste jag vet. Och mjuk jazz ;)

      Gilla

  3. Vilket otroligt lustigt sammanträffande. Jag hittade din blogg idag och läste om sillen i ugn. I morse stod jag och funderade på om jag skulle lägga sill i blöt, men så tänkte jag att det inte passar eftersom det blir så osigt och vi får gäster. Denna ide passar mig utmärkt då jag är glutenintolerant och ändå inte panerar fisken. Tack för tipset, jag återkommer var så säker!

    Gilla

    • Hej Anne-Mari och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att mitt sillrecept passade så bra :)
      Här hittar du mycket glutenfria recept, mår inte bra av mjöl så det är borta ur min mat sen ett halvår.

      Gilla

  4. Husmanskost är ingen favorit hos mig, tyvärr. Mamma lagade jättegod mat när jag växte upp, men det var i stort sett aldrig husmanskost.
    Nu, när jag funderar på mormors och morfars mat har jag ändå börjat fundera på att ge några husmansrätter en andra chans. Oxsvanssoppa är ju till exempel väldigt gott och för min J:s skull kan jag tänka mig att prova kroppkakor…
    Husmansfunderar fröken Dill

    Gilla

    • Det kan ju bli så, när man inte är uppvuxen med husmanskost att det tar ett tag att vänja sig vid den. För mig har det varit så, att ju äldre jag blir, desto mer uppskattar jag den. När jag var yngre var det mest modernare, utländsk mat som gällde i mitt kök hemma, men nu har jag ätit mig ganska trött på de smakerna. Det kan vara väldigt gott ibland med thai, indiskt, arabiskt och liknande, men till vardags är det vanlig husmanskost som blivit favoriten.

      Gilla

  5. Wow, you just made my day!!! Vi jobbade tilsammans pa Kvarterskorgen.. for vadigt manga ar sedan.. Jag hittade precis din blogg av en slump. Antligen kan jag fa njuta av din goda mat igen :)! Som jag har tankt pa dig under aren. Snalla hor av dig, det vore sa roligt, manga kramar

    Gilla

    • Hej Sara och Välkommen hit. Vad kul att du hörde av dig, har funderat lite vart du tog vägen. Särskilt när jag åkt förbi Sveg :) Skickar ett mail nån dag framöver. Du är den andra kallskänkan jag jobbade med på Kvarterskrogen, som hör av sig på kort tid. Jättekul.
      Jag kan ju inte ha varit alltför hemsk att jobba med, tydligen. Trots att jag hört motsatsen av vissa, jag kunde ju höja rösten ibland i stridens hetta ;) Kram tillbaks

      Gilla

  6. Det blir nog först imorgon vi äter sill, var nyss och handlade. Den ska ju vattnas ur. Ingen sol här idag och alltför lite utevistelse. Men bra dag ändå. Fisksoppan hos Lisa gillar nog jag också men sillen blev min och dotterns gemensamma lilla passion en period, när vi var fastboende i stan. Allt gott!

    Gilla

    • Vad dum man kan vara ibland. Klart att sillen måste vattnas ur till i morgon ;) Här blev det fisksoppa med saffran, tack för inspirationen. Recept kommer framåt helgen. Hoppas solen lyser på dig snart :)

      Gilla

  7. Mmmmmm…nu rinner snålvattnet här igen. Min dotter och jag brukade förr äta stekt salt sill hos Lisa Elmqvist i Söderhallen i Stockholm, så snart tillfälle gavs (=ledig tisdag). Men det har inte blivit så på senare tid, eftersom vi mest varit hemma i stan på helgerna.
    I en tidigare tillvaro ”turnerade” jag en vecka på höstarna i Skåne (får för mig att jag upprepar mig, undrar om jag skrivit detta förut – förlåt i så fall) och såg alltid till att äta sill på en restaurang vid torget i Simrishamn – mycket nära smakhimlen. Jag har försökt steka opanerad sill på LCHF-vis med dålig framgång men detta låter helt perfekt, (som vanligt).
    Vårt Konsum får in fisk på tisdagar, ska nog kolla där idag.
    Allt gott och ännu mera.

    Gilla

    • Tack för dina ord, Mollalena, de värmer som vanligt :) Upprepningar gör absolut inget, det är trevligt med välbekanta ord.
      Jag brukar också gå till Lisa Elmquist när jag är i Huvudstaden. Men för min del är det alltid fisksoppan som hägrar.
      Kul att jag kan få igång snålvattnet. Iväg på en tur till fiskdisken, så kan ni njuta till middan.
      Själv ska jag ta en tur ut i vårsolen och inte sitta här vid datorn mitt på dagen ;)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare