Älgfärsbiffar med Blåbärsgräddsås

Svenska smaker

Jag har gott om både blåbär och älgkött i frysen sen i höstas. Älgfärs har så mycket smak jämfört med vanlig nötfärs. Väldigt nyttigt är det också, eftersom älgen mest lever på löv, barr och örter.

Det är den mest ursprungliga föda vi har här i Norden. Älg och ren fanns det gott om när våra förfäder kom hit sen inlandsisen smälte undan.

Bär har vi också haft i överflöd, det har gett befolkningen i Norden värdefulla vitaminer i alla år. Förr fick de torka dem eller blanda med fett för att de skulle hålla sig över vintern.

Mamma har berättat hur min Farmors familj och generationerna innan förvarade hjortron. Vid vår fäbod uppe på Fulufjället, packades hjortronen i laggkärl och ett lager smält smör hälldes över.

Sen grävde de ner hinkarna i en myr, så höll de sig färska tills det var dags att ge sig hem på hösten. Där förvarades de sen i kall jordkällare över vintern.

Då har vi det betydligt lättare idag, som kan frysa in bären direkt efter plockningen. Det bevarar det mesta av alla nyttigheterna.

Istället för att köpa importerad frukt till desserter på vintern, är det fint att ha ett förråd av våra egna bärsorter. Har Du inte fått ihop egen skörd, så finns det billiga Svenska bär i mängd i affärernas frysdiskar.

Älgfärsbiffar

250 gr Älgfärs

1 Ekologiskt Ägg

2 msk Grädde

1 msk riktigt finhackad Lök

1 tsk finhackad Rosmarin

1 tsk Timjan

1 tsk Fiberhusk

½ tsk Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

2 msk Smör till stekning

Blanda ihop alla ingredienser till biffarna i en bunke. Ställ i kylen en halvtimme. Smaka av om det behövs mer kryddor. Forma till mindre biffar, det blev nio stycken av den här satsen.

Fiberhusk, som är malda psylliumfrön, använder jag istället för vitt bröd i färsen. Det fungerar lika bra som bindemedel i biffarna och är dessutom helt glutenfritt och kolhydratfritt.

Blåbärsgräddsås

1 dl Blåbär

2 msk hemkokt Viltfond

2 dl Grädde

½ dl Steksky från biffarna

½ tsk Balsamvinäger

Några droppar Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

25 gr Smör i små bitar

Koka upp blåbär och viltfond, låt puttra tills det blir en tjock ”sylt”. Häll i grädde, vinäger, Worcester och kryddor, låt småputtra i en halvtimme.

Stek under tiden biffarna i smör, ca fem minuter på varje sida. Krydda lite med salt och peppar. Lägg upp dem på ett fat, täck med folie  och håll dem varma bredvid plattan.

Vispa ur stekpannan med ½ dl vatten, sila ner skyn i såsen. Ta såsen från värmen och vispa ner smöret, en liten bit i taget. Smaka av om Du vill ha mer vinäger eller kryddor.

Servera biffarna på en spegel av blåbärssås, med små buketter av kokt Blomkål. Några Blåbär och en kvist Rosmarin som garnering.

Recept på min Viltfond kommer snart.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/27/algfarsbiffar-med-blabarsgraddsas/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

31 kommentarerLämna en kommentar

  1. [...] Jag skrev om ett recept på Svensk Supermat förra året, här kan Du läsa om Älgfärsbiffar med Blåbärsgräddsås. [...]

    Gilla

  2. [...] Älgfärsbiffar [...]

    Gilla

  3. Det där lät hur spännande som helst med blåbärssås. Måste absolut testas.

    Gilla

    • Gör det, Emmy. Blåbär är bland det godaste vi har i våra skogar :)

      Gilla

  4. Det ser HELT fantastiskt ut och låter otroligt spännande med blåbärsgräddsås! Måste absolut testa någon gång:-)

    Gilla

    • Hej Veronica och Välkommen till mitt kök. Tack för ditt beröm. Bär är suveränt i mat, har kokat många goda såser med bärinnehåll genom åren. Får nog bjuda på lite fler här framöver, det verkar vara riktigt populärt :)

      Gilla

  5. Men vad det ser fint och gott ut med blåbärssås, det har jag aldrig testat. Nu har jag ju blåbär kvar i frysen så jag kanske testar!
    Ha det fin/Karin

    Gilla

    • Det får du göra, Karin. Tror du kommer att gilla den :)

      Gilla

  6. This looks absolutely delicious! I’ve just tried blueberry with meat at Passion för Mat and the combination was delightful! Never tried the combination before till yesterday :-) I’m getting to love more and more Swedish food!

    Cheryl

    Gilla

    • Hi Cheryl. What a coincidence ;) Then You have to try my recipe. Swedish food can be really tasteful.

      Gilla

  7. Har rötter i Värmland och gillar älgkött :-) finns alltid i frysen hos oss. Jag håller med det blir verkligen goda biffar med älgfärsen. Vilken god sås!

    Gilla

    • Hej Anna. Kul att höra att det finns fler Älgfans ;) Har också rötter i Värmland. Farfar kom från Ekshärad.

      Gilla

  8. Wow, ett skolboksexempel på ett bra inlägg som fångar och inspirerar!
    Blåbär är mångsidigt men så här har jag aldrig tänkt :)
    Läckert alltihopa!

    Gilla

    • Hej Kari och Välkommen hit. Vad glad jag blir att jag kunnat inspirera dig och flera andra med det här receptet och texten. Tack :)

      Gilla

  9. Åh vad gott det ser ut!!! Jag ÄLSKAR blåbär, det är nästan osunt alltså, hehe….
    Vad äter du idag?

    Vi äter lördagsmiddag med tv:n på i bakgrunden. Lamminnnerfilè med potatispure smaksatt med chevrè, rödvinsås med mörk choklad i, grillade färska fikon med fikombalsamicoreduktion, ugnsbakade pärltomater och havtronsgourmetsås. MUMS!
    Recept kommer på bloggen, jag är ju en matgalning. Har precis korkat upp underbart rött vin.
    Nu är det helg!
    Kram! Erica
    – en ung tvåbarnsmamma

    Gilla

    • Hej Erica. Din middag låter fin. Här blev det enkelt, med en god lammkorv med smörstekt aubergine och vitlöksost :) Blåbär med grädde till dessert. Blåbär kan nog aldrig bli osunt ;)

      Gilla

  10. Det lät gott med älgfärs, har faktiskt aldrig lagat mat med älgkött. Smakade litegrann älgkorv på matmässan jag var på idag. Rätt gott var det :-)

    Gilla

    • Hej Martina. Då har du nånting nytt, gott att testa :)

      Gilla

  11. Oh vad jag blir hungrig :-) det ser ju fantastiskt gott ut. Jag har ätit älgbiff en gång för många många år sedan då jag bodde i skåne och vi fick kött av en bekant som jagade (tror jag det var eller så var det slaktaren från Danmark som vi kände). Minns att det var himla gott. Blåbär har jag i frysen för jag plockade en hel del i höstas. Det mesta gick åt till fibermuffins sen, det var innan jag insåg att fullkorn inte bara var av godo :-)
    Ska minsann tipsa min mamma om din blogg. Hon skulle behöva dra ner på kolhydraterna men är så väldigt förtjust i potatis att hon inte tror hon kan leva utan.
    Ha en trevlig helg,
    Cathy i Hässelby

    Gilla

    • Hej Cathy. Har kommit till samma insikt som du, gällande fullkornet. Men som tur är så finns det ju så otroligt mycket annat gott :)
      Hoppas din mamma inser det också. Ha en fin helg du med.

      Gilla

  12. Åh! Du kan inte maila en portion! Det ser och låter såå gott!
    Ha en trevlig helg!

    Gilla

    • Visst. Fast det är klart, mailservern tål ju inte blåbär..
      Du får testa att laga själv. Funkar ju fint med vanlig nötfärs om du inte får tag på älg. Trevlig hälg ;)

      Gilla

      • Hare bra !

        Gilla

  13. Själv äter jag nästan uteslutande renkött (förutom fisk och ibland kyckling/nån god korv). Jag är tacksam över att jag har sånt tillgängligt. Jag är också duktig på att plocka bär (hjortron, vildhallon, blåbär) så det finns i min frys.
    Du har en väldigt fin blogg och tack för dina kommentarer! :)

    /emmaluu

    Gilla

    • Hej Emmaluu och Välkommen till mitt kök. Det var intressant att hitta din blogg, via Anna Hallén’s och få diskutera lite om kostens betydelse. Känns bra att du som dietiststudent tycks gilla ungefär samma sorts mat som jag. Då är jag nog inte helt ute och cyklar ;)
      Tack för ditt fina beröm. Renkött får jag bli bättre på, här på bloggen. Finns ju gott om den varan här i Jämtland. Det är verkligen god och bra mat.

      Gilla

  14. Hej
    Tack för så mycket fin inspiration. Din blogg är så härlig att läsa, så vackra bilder både på mat och miljöer. Jag har provat flera av dina recept och det har varit underbart gott.

    Gilla

    • Hej Reidun och Välkommen in i mitt kök. Tack för ditt fina beröm, det är så roligt att kunna sprida mina matkunskaper på det här sättet. Att kunna kombinera det med mitt fotointresse är en extra bonus :)

      Gilla

  15. Mmm, vad gott!

    Gilla

    • Tack för det, Susie :)

      Gilla

  16. ojojoj så gott!

    Och tack för ett intressant inlägg
    :-D

    Gilla

    • Jag blev riktigt nöjd med receptet själv, Fjällmor. Maten vi har runt om oss i skogarna är ju så god.
      Kul att du gillade inlägget också, det är kul att fundera i de här banorna :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare