Bröd LCHF

Mitt Lowcarbbröd

Oopsies har jag läst om på många bloggar de senaste dagarna. Bland annat hos Kostdoktorn, efter hans medverkan i Malou’s Efter Tio.  Ett bra alternativ om man vill ha en smörgås som fungerar till lågkolhydratkost.

Här kommer en länk till Airam’s fina LCHF-sida, hon hade hittat Oopsiereceptet på en Amerikansk sida.

Ville prova att baka något liknande, men hade inte Philadelphiaost. Däremot köpte jag 1 kg Halloumi på flygplatsen i Larnaca, så det fick bli osten i mitt bröd. Den gav en grövre konsistens åt brödet.

Jag hittade på ett lite enklare recept, hoppade över att vispa äggvitorna och gulorna. Bröden blev riktigt porösa och fina ändå.

Det blev mycket frön i brödet, det är gott med lite att tugga på. Bra för magen också. Kokosflingor kom med för den goda smakens skull.

Smeten rörde jag bara ihop i en bunke, den fick sen stå och svälla i kylen i två timmar. Det här gör att en geléaktig hinna bildas runt psyllium och linfrön. Det binder degen lika bra som gluten i vetemjöl till den här sortens bröd.

Resultatet blev ett gott bröd, som passar fint att ta med som matsäck ut i skidspåret nu i vårvinter. Med smör och ost, skinka, salami, pastej eller nåt annat favoritpålägg. Ett riktigt bra LCHF-fika.

Jag gjorde dem ganska små, för att de ska vara lagom till mitt morgonkaffe. På morgonen när jag kliver upp, vill jag bara ha nåt litet till första koppen.

Du kan ju göra dem i en storlek som passar Din smak. Platta bara ut dem ordentligt så de blir jämnt gräddade.

Frys in när de svalnat och ta fram eftersom. De blir goda att rosta, direkt från frysen.

Glutenfritt LCHFbröd

2 Ekologiska Ägg

1 ½ dl Ekologisk Crème Fraiche

25 gr smält Smör

3 msk Psylliumfrön

2 msk helt Linfrö

2 msk Sesamfrön

2 msk Ekologiska Kokosflingor

2 dl riven Halloumi

1 tsk Pofiber

½ krm Havssalt

Rör ihop ägg, crème fraiche och smör i en bunke. Blanda ner alla frön, kokos, pofiber, salt och ost. Låt stå i kyl i 2 timmar.

Forma till matskedsstora bollar och lägg på bakplåtspapper. Bred ut till platta kakor.

Grädda i 200° i 15 minuter. Låt svalna på galler. Det blev 23 bröd av den här satsen.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/25/brod-lchf/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kan man frysa brödet för att äta det senare? Och isåfall, hur länge håller det?

    Tack för svar

    /Aron

    Gilla

  2. Jag funderar på huruvida det går att laga stora mängder av detta bröd och sedan frysa ner för att kunna tina och äta senare?

    Tack för svar!

    /Aron

    Gilla

    • Hej Aron och Välkommen hit. Mina LCHF-bröd går alla bra att frysa. Bäst blir de att tina i brödrost eller också fräschas på i ugnen. Hållbarheten är lång, minst ett halvår. Lycka till med bakandet :)

      Gilla

  3. Hej Birgitta!

    Tack för en jättefin blogg!

    Jag bor i Brasilien och har lyckats med att finna linfrön, men inga psylliumfrön. Jag förmodar att receptet fungerar utan psylliumfrön också, men jag undrar ändå om du har tips på någon annan typ av frö som också har den bindande egenskapen vid blötläggning. Vet du det?

    Tack för svar och ha en trevlig helg!

    Max

    Gilla

    • Hej Max och Välkommen hit. Kul med så långväga besökare och fint att höra att du tycker om min blogg :) Kolla med apotek, de säljer ofta malda psylliumfrön som bulkmedel vid magproblem, så där kanske det finns även i Brasilien. Öka annars sesamfröna till 1 dl, så får du ett lite stabilare bröd, som håller ihop bra. Ett tips annars, låt nån härhemma köpa Fiberhusk (malda psylliumfrön) eller Pofiber och skicka med posten, det väger inte mycket och binder mycket bra. Lycka till :)

      Gilla

      • Jag ska ta en titt på apoteken.

        Vilken god idé med Fiberhusk! Jag har Fiberhusk här men det slog mig inte att det fungerar i detta recept. Varje gång jag är hemma tar jag med mig både Fiberhusk och Pofiber; ingredienser guld värda att ha i skafferiet!

        Tack för tipsen och ha en fin dag!

        Gilla

      • Vad bra, då tar du bara lite av det som stabilisering i brödet. Men inte mer än en matsked av Fiberhusk eller 2 msk Pofiber istället frö psylliumfrö till det här receptet, annars blir de för kompakta. Ha det så bra, du med :)

        Gilla

  4. [...] Bröd LCHF [...]

    Gilla

  5. [...] Ostsmörgås LCHF bröd Glutenfritt [...]

    Gilla

  6. [...] experimentera med olika sorters bröd. Det är faktiskt riktigt kul att hitta på nya, glutenfria Lowcarbbröd [...]

    Gilla

  7. Oopsie är absolut det mest enkla lchf ”bröd” att göra. ibland längtar man så efter en ostmacka, då är oopsies helt perfekt 111

    Gilla

    • Hej Uffe och Välkommen hit. Oopsies är lite för mjuka i konsistensen tycker jag, därför brukar jag baka bröd med lite mer tuggmotstånd. Ungefär som skillnaden mellan formfranska och grov rågbröd ;)
      Men smaken är olika, tur det, så vi får många olika recept.

      Gilla

  8. Vad är Pofiber? Jag har Fiberhusk och Kruskakli hemma. Kan jag använda något av dem istället? Eller något annat? Om inte så får jag köpa hem Pofiber!
    Ser jättegoda ut! Och som vanligt är jag imponerad och inspirerad av dina bilder.
    Hälsar B-M

    Gilla

    • Hej Britt-Marie. Pofiber är en glutenfri produkt från Semper. Består av pulveriserad potatisfiber. Köpte min på Konsum i glutenfria hyllan. Du kan byta ut den mot Fiberhusk. Tack för ditt fina beröm :)

      Gilla

  9. Det här låter spännande, och enkelt. Men jag undrar, psylliumfrön och linfrö hjälper väl till att hålla magen igång? Jag har inget problem med det, snarare tvärtom, och undrar om du kan tipsa om annat innehåll i stället. Jag är urdålig på att baka och kan inte improvisera.
    Tack tack!

    Gilla

    • Hej Janicke. Kul att du gillar brödet :) Vad jag har läst mig till, så hjälper psyllium och linfrö även att balansera tarminnehållet, så det kan vara bra även för dig, skulle jag tro. Ost är ju i sig stoppande, så jag tror det här skulle kunna fungera bra som det är. Men annars kan du byta ut en linfrön mot mandel- eller nötmjöl. Men psylliumfröna behövs för den bindande effekten. Lycka till :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 723 andra följare