Laxpudding på Blomkål med skirat Smör

Blomkål i gott sällskap

Den här varianten av den klassiska Laxpuddingen, blev riktigt lyckad. Som de flesta vid det här laget vet, så äter jag inte så mycket kolhydrater. En av de största källorna till just kolhydrater är vår kära potatis.

Denna stärkelserika knöl är ju väldigt god, men besvärlig för blodsockret. Det höjs rejält efter en måltid med potatis, så för att hålla det stabilt är det bättre med grönsaker som växer ovan jord.

Blomkålen är mild och neutral i smaken och påminner en del om potatis i den här rätten. Tillsammans med rökt lax och en gräddig äggstanning blev den här puddingen riktigt läcker.

Till vardags äter jag inte potatis längre, men ibland njuter jag av den goda knölen. Som råraka, klyftpotatis eller nypotatis, är den ju alldeles för god för att avstå jämt.

Då kan jag den dagen hellre avstå från t.ex några rutor mörk choklad, så blir inte det totala kolhydratintaget så högt ändå.

Jag har kommit ner på ett BMI på 24,6 nu, så jag kan räkna mig till de normalviktiga enligt den skalan.

Men jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen med lite kolhydrater och inget gluten, eftersom det får mig att må så mycket bättre.

Har Du funderingar kring det här med fettet i kosten, så har jag hittat ett riktigt intressant inlägg om det.

Nicklas Neuman, som studerar till Kostvetare på Uppsala Universitet, har skrivit väldigt utförligt om mättat fett och kolesterol på bloggen Träningslära

Laxpudding med skirat smör

1 medelstort Blomkålshuvud

200 gr kallrökt Lax

3 Ekologiska Ägg

2 dl Grädde

1 dl Mjölk

2 msk finhackad Dill

Havssalt och nymald Vitpeppar

50 gr Smör

Skär blomkålen i mindre bitar. Koka den mjuk under lock i lite saltat vatten. Häll av vattnet och mosa grovt med potatisstöt tillsammans med mjölken. Det är gott om det är lite bitar i moset.

Blanda ner ägg, grädde och kryddor. Smöra en ugnsfast form och lägg ett lager av blomkålsmoset i botten.

Täck med skivad lax och strö dillen över. Bred resten av moset som ett täcke över. Grädda i 175° i 40 minuter tills äggstanningen är fast.

Smält under tiden smöret på svag värme, så innehållet av salt och mjölk sjunker mot botten.

Servera laxpuddingen med det klarnade smöret och en grönsallad med Kalamataoliver, Pumpakärnor, Paprika, Cocktailtomater, Purjolök, kallpressad Olivolja, Flingsalt och pressad Citron.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/24/laxpudding-pa-blomkal-med-skirat-smor/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för receptet! Vi äter jätteofta blomkålmos i stället för potatismos, men den här varianten hade jag inte kunnat räkna ut själv. Nästa gång tänker jag pröva en liten innovation dock – gravad lax i stället för rökt.

    Hälsningar

    Gilla

    • Hej Ingrid. Gravlax är det traditionella i laxpudding, så det blir säkert riktigt gott med blomkålen också.
      Jag är lite som Kajsa Warg, tager vad jag haver ;)

      Gilla

  2. Tack för det trevliga omnämnandet Birgitta!

    Det var verkligen jättekul att se. Extremt gott recept verkar du ha också. Men tyvärr lär det dröja tills jag får möjlighet att göra det själv för jag det dröjer nog ett tag innan jag åker hem till mina föräldrar och hälsar på härnäst och här hemma i studentlägenheten har jag ingen ugn. :D

    /Nicklas

    Gilla

    • Hej Nicklas och Välkommen till mitt kök. Du hade en så intressant sammanställning om det här med fett och kolesterol, det är bra om det sprids till fler. Många är ju tyvärr riktigt fettskrämda fortfarande.
      Ett tips till studentlägenheten. Köp en liten teflonstekpanna med lock, så kan du få till en bra laxpudding och andra äggstanningar på låg värme. Testat det flera gånger på mina långsemestrar. Tom Jansson, med lite potatis, har jag fått till riktigt bra :)

      Gilla

  3. GRYMT GRYMT GOTT!!!
    fast utan rökt lax fast med fryst pangeusfile och så lite broccoli i moset..
    tack tack! kommer nog göras igen!

    Gilla

    • Hej Caena och välkommen till mitt kök. Vad roligt det är med kreativa läsare, som testar nya vägar med mina recept :) Tack själv.

      Gilla

  4. Oj så gott!

    Värmande kram i vinterkylan
    :-D

    Gilla

    • Tack, Fjällmor :) Vi behöver mycket kramar nu, för att hålla oss varma i kropp och själ. Och god mat förstås. -30 i morse igen. En stor varm Kram till dig.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 723 andra följare