Gratäng med rökta Musslor

Musselpaj utan skal

Jag har gått igenom lite gamla recept som jag inte haft inne på bloggen tidigare. Den här rätten gjorde jag i höstas när jag hade plockat fårticka.

Jag kom ihåg den när jag stekte små fårtickor till patén igår. Just till musslor kan det var gott att lägga till svamp, som ger lite att tugga i.

Paj var en stor favorit hos mig förut, men det blir nästan lika bra utan pajskal. Det är ju själva fyllningen som har huvudrollen.

Jag gjorde en gratäng/pajliknande rätt på en burk Abba’s rökta Musslor. De är riktigt fina, inget smågrus och skalbitar som det kan var i en del andra musselburkar.

Musselgratäng

1 burk rökta Musslor

3 Ekologiska Ägg

1 dl Crème Fraiche

1 dl smörstekt Fårticka i bitar

2 dl riven Ost

½ Zucchini

1 msk finhackad Dill

Havssalt och nymald Vitpeppar

½ röd Paprika

En gul Tomat

2 msk Smör

Skär zucchinin i halvmånar, stek i smör. Krydda med salt och peppar. Lägg i botten på en ugnsform. Vispa ihop ägg med crème fraiche, dill och 1 dl riven ost. Krydda. Rör ner svampen.

Häll smeten över zucchinin, tryck ner musslorna lätt i smeten. Garnera runt om med paprika och tomater. Strö resten av osten över. Grädda i 175° i 40 minuter.

Morotssallad

2 rivna Morötter

½ pressad Ekologisk Citron

2 msk kallpressad Olivolja

1 tsk Sesamfrön

1 tsk Pumpakärnor

½ Tomat

Flingsalt

Persilja

Blanda alla ingredienser till salladen. Låt den stå i kylen en stund innan serveringen så blir den saftigare.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/20/gratang-med-rokta-musslor/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Gratängen ser spännande ut! Rökta musslor är förresten jättegoda att linda i bacon och knapersteka, att ha på ett förrätts- eller tapasbord. :-)

    Gilla

    • Hej Anna. Jag gillar också baconlindade musslor. Perfekt som Tapas :)

      Gilla

  2. Det här lät supergott o ska absolut testas :)

    Gilla

    • Roligt att du gillar den :) Rökta musslor är riktigt gott.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 621 andra följare