Marinerad Bläckfisk som Meze

Mat för en solig dag

Så fick vi då lite sol och värme efter några kyliga dagar. Då blev det äntligen av att testa att marinera bläckfisk, en rätt jag tycker om här vid Medelhavet.

Bläckfisk serveras ofta som Meze och Tapas här nere. Antingen friterade ringar eller de små armarna inlagda i marinad.

Som varmrätt kokas bläckfisken ibland med vin och kanel och serveras med ris. Det lärde jag mig av min Irländska hårfrisörska, som är gift med en Cypriot.

Jag tyckte det lät gott, så jag testade att marinera kanelkokta bläckfiskarmar. En smakkombination som blev riktigt bra.

Det var första gången jag lagade till bläckfisk på det här sättet. Men jag har faktiskt fiskat dem på Mauritius en gång. Var ute på en båtutflykt vid en lagun och följde med guiden ut på en snorkeltur.

Guiden visade var bläckfiskarna gömde sig, i små hålor mellan stenar. Fångstmetoden var ett litet metallspett och en kraftig gummisnodd. Vi fick några stycken, som vi sen grillade. Färskare än så kan det knappast bli. En annorlunda och god matupplevelse.

Marinerad Bläckfisk

200 gr små Bläckfiskarmar

1 dl Vatten

1 dl vitt Vin

ca 1 tsk Havssalt

1 krm Kanel

Koka upp vatten, vin, kanel och salt. Smaka av om det är lagom salt, lägg i bläckfisken. Koka på svag värme under lock i 30 minuter. Gör under tiden marinaden.

Marinad

2 msk Kallpressad Olivolja

1 msk vit Balsamvinäger

Flingsalt

Ta upp bläckfiskarmarna och lägg dem varma i marinaden. Låt ligga i kylen några timmar innan servering.

Servera som en Grekisk Meze, plocktallrik med Romansallad, kokta Ägghalvor, Kalamataoliver, Avocado, Paprika, Cocktailtomater och Fetaost. En klick Majonnäs till. Ett glas Retsina smakade gott till Mezen.

6 kommentarer

  1. Bläckfisk är riktigt gott rätt tillagat! Finns det att köpa enbart de små armarna där på Cypern? Här hemma har jag hittat fryst bläckfisk, men bara hela fiskar så att man får den långa ”struten” att skära ringar av också. Det blir väldigt mycket ringar i förhållande till armar.

    • Hej Anna. Det var en sån förpackning jag köpte här också. Kokade en gryta med tomat och vitlök på resten. Hade tänkt prova att fritera ringar i sesamfrön, men ibland finns mer idéer än ork att laga ;)
      Får testa det hemma nån gång istället.

  2. man skall kanske våga sig på bläckfisk någon gång :)

    • Det måste du göra, Mikaela. De är godare än de ser ut ;)

  3. Var köper jag hela bläckfiskar?

    • Hej Madeleine och Välkommen hit. Kan finnas djupfryst i välsorterade livsmedelsbutiker. Hör annars med närmsta fiskhandlare :)


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 420 andra följare

