Tomtens Äggröra

Istället för Tomtegröt

Den här fina Tomten har hängt med mig i över 40 år. Fick den när jag var liten och den har alltid haft hedersplatsen i mitt kök kring Jul.

Jag blir glad varje morgon när jag kommer in för att koka kaffe och ser in i hans pigga ögon. Det gjordes fina tomtar förr.

Den här äggröran kom jag på för jag ville ha en varm frukost med smak av Jul. Med äpple och mandel i och kanel till, blev det en riktigt härlig frukost.

Efter äggröran kändes det fint med en lång skogspromenad. Passa på att vara ute så mycket som möjligt nu i juldagarna, det är ju vitt och fint i nästan hela landet.

Äggröra med Äpple

3 Ekologiska Ägg

½ dl Grädde

10 skållade Mandlar

½ Juläpple

2 msk Smör

Havssalt

Vispa ihop ägg och grädde med salt. Tärna äpplet och hacka mandeln grovt. Bryn smöret och fräs äppeltärningar och mandeln en liten stund. Häll på äggsmeten och rör hela tiden mot botten.

Ta kastrullen från värmen efter en minut och fortsätt röra lite till. Blanda i mer grädde om Du vill ha en krämigare röra.

Avnjut med mycket Kanel och några tunna Äppelklyftor. Sen har Du energi för en riktigt lång promenad.

God Fortsättning på Julen

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/25/tomtens-aggrora/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! Hoppas du också får njuta av en skön ledighet! Kör du alltid lchf eller är det GI du kör?? Jag tror jag blandar ihop begreppen lite. Ska göra ett nytt försök efter helgerna!
    God fortsättning! och Gott nytt år!

    Kram Mia

    Gilla

    • Hej Mia och tack detsamma. Vi kan väl säga som så, att det är en blandning av GI och LCHF som jag kommit fram till på egen hand under året som gått. Men numera helt utan gluten, eftersom det lutar åt att jag inte tål det.
      Så det är inte så konstigt om du har svårt att hålla isär de olika bokstavskombinationerna här hos mig. Jag äter väl mer grönt än de flesta LCHF och mer smör och grädde än de flesta GI-anhängarna. Men jag mår oförskämt bra på min mat.
      Naturlig god mat att njuta av, är det alltid som står på menyn ;)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 594 andra följare