Rödkålssallad med Mandel

Rödkålssallad med Julsmaker

En rödkålssallad hör till på julbordet. Ja, den passar ju väldigt bra till annan mat också, det är en väldigt god kålsort. Mycket mer smak än i kusinen vitkål, gör den till ett tacksamt salladstillbehör.

Här har jag blandat den med senap, äpple och mandel, klassiska julsmaker. Hade jag haft russin, så hade det åkt ner en näve såna också.

Gör gärna salladen några timmar innan den ska ätas, så kommer smakerna fram ännu mer.

Rödkålssallad

2 dl finstrimlad Rödkål

1 Juläpple

5 cm Purjolök

½ dl skållad Mandel

2 msk Kallpressad Rapsolja

1 tsk Senap

1 msk Balsamvinäger

Havssalt och nymald Vitpeppar

Lägg den strimlade kålen i en bunke. Krama den en stund med handen, så blir den saftigare. Strimla äpple och purjo fint. Skär mandeln i smala bitar.

Rör ihop dressingen och häll över rödkålen. Vänd försiktigt ner äpple, purjo och mandel. Smaka av. Ställ kallt fram till serveringen. Garnera med några skivor Äpple och Purjo.

Kommer Julbocken på besök i år?

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/22/rodkalssallad-med-mandel/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. [...] Rödkålssallad [...]

    Gilla

  2. God Jul och Gott Nytt År! Fin bock du fått tag på. =)

    Gilla

    • God Jul, Kinna. Ja det var ju egentligen bara en get, men jag tyckte den passade till jul ändå ;)

      Gilla

  3. Hej på dig!
    Rödkålsalladen förstår jag är jättegod och nyttig bland det andra onyttiga man stoppar i sig under julen.
    Nått som också är gott är att riva vitkål, vispa grädde ganska hårt, väl avrunnen ananas och blanda ihop till en sallad. Den till skinkan är jättegott!
    En riktigt God Jul önskar jag dig!

    Gilla

    • Hej Ingrid. Din sallad låter som ett gott tiilbehör till skinkan. Sött och salt funkar bra ihop. God Jul :)

      Gilla

  4. Perfekt! Fick ett rödkålshuvud med ekologiska lådan förra veckan så din rödkålssallad kommer definitivt på julbordet! :-) God Jul!

    Gilla

    • Vad roligt att jag kunde bidra med något gott till ditt Julbord ;) God Jul

      Gilla

  5. Tack Detsamma Birgitta<3

    Gilla

  6. vilken gullig get och vad god salladen ser ut att vara :)

    du får ha en riktigt bra jul och nyår du också :) kramkram

    Gilla

    • Tack, Molly.
      Ja, den var så söt, så den fick vara med nu när det är jul ;)

      Gilla

  7. Den ska jag testa :O)
    Gör en kanonsallad på grönkål jag, om jag orkar kommer ett recept i min blogg, men räkna inte med nån bild :O)
    Tack för receptet på Tryffel, mina var så äckliga att inte ens pappa åt dem, och då är de inte goda…. hm…

    Gilla

    • Hoppas din pappa gillar mina Tryfflar bättre ;)

      Gilla

  8. Hej Birgitta.
    Ja spinning är hårt!
    Tack detsamma och de är inte lätt med blodsockret under dessa dagar med julmat och godis men får hoppas på att blodsockret ligger något hyffsat ändå. Har du själv diabetes? Hur hittade du min blogg? Brukar du följa den? Hehe, många frågor på en gång nu.

    Tycker din blogg var mysig med fina bilder och bra recept!

    God jul!

    Gilla

    • Hej Camilla. Förstår att det kan vara jobbigt med svängande blodsocker, särskilt så här i jultid.
      Nej jag har inte diabetes.
      Hittade en kommentar från dig tidigare i höst, när jag kollade igenom kommentarerna. Så jag klickade in mig hos dig via den.
      Här hos mig kan du hitta en hel del recept som passar en diabetiker, eftersom jag kör en egen LCHFvariant.
      Sköt om dig :)

      Gilla

  9. Oj vad mycke läcker julmat du har gjort här i bloggen… och jag bara älskar din fina bild av den lilla tomten i granen! :D

    Önskar dig med en riktigt härlig och fridfull jul med massor av go mat :D

    Julkramis ♥

    Gilla

    • Tack Liss, vad dina ord värmer i midvinterkylan. Ha nu en riktigt fin och varm Jul på semestern :) Här kommer en Kram tillbaks

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare