Lowcarb-Pizza med Rödkålssallad

Snabb Pizza i julstressen

Så här i snärjiga juletider är det gott med lite snabbmat ibland. Riktigt fort går det att göra en pizza utan pizzadeg. Jag känner att orken inte räcker till allt jag vill de här dagarna och då är det perfekt att kunna hitta på nåt riktigt enkelt.

Jag har märkt att även de allra enklaste recept kan vara uppskattade, det är nog fler än jag som känner att orken tryter då och då.

Så idag svängde jag ihop en pizzaliknande skapelse och medan den stod i ugnen gjorde jag en enkel sallad. Sen är det bara att intala mig att i morgon är jag pigg igen. Då brukar det bli så. Den positiva tankens kraft.

Lärde mig en hel del om positivt tänkande och dess inverkan på kropp och knopp, på en föreläsning med Nisse Simonson häromkvällen. Vilken föreläsare!

Har Du möjlighet, så gå och lyssna på honom nån gång. Han är av den fasta övertygelsen att många besvär kan lindras och förebyggas med motion och positiva tankar.

3 x 40 minuters promenad i veckan räcker, för att vi ska få ett bättre liv och mående. Något jag verkligen kan hålla med honom om, efter att jag sett utvecklingen på min personliga hälsa.

Ge Dig själv eller nån närstående en bok av honom i julklapp. Jengel förlag här i Östersund, har gett ut hans senaste skapelser. Böcker om Hjärnans funktioner skrivet på ett mycket lättsamt och humoristiskt sätt, med titlar som  bl.a Hjärnsläpp och Hjärnpiller. Böckerna kan Du köpa direkt på deras Webshop.

Pizza Lowcarb

2 skivor varmrökt Sidfläsk

½ gul Paprika

3 Cocktailtomater

3 cm  Purjolök

1 msk Chilisås

Färsk Timjan

Havssalt och Svartpeppar

50 gr Gräddost

Strimla fläsk och purjo. Skär tomat och paprika i bitar. Blanda allt i en bunke med chilisås, krydda med salt, peppar och timjan. Häll upp i en smord form och strö riven ost över.

Grädda i 250° i 15 minuter. Strimla Rödkål och blanda med Pumpakärnor, Balsamvinäger och kallpressad Olivolja. Smaka av med lite Havssalt.

Till efterrätt blev det en julröd Hallonparfait, som jag hade i frysen. En tvårätters meny mitt i julstöket, utan stress.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/12/lowcarb-pizza-med-rodkalssallad/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ibland är det skönt att ha något i lagret att ta fram dagar när tid, ork och/eller inspirationen är som bortblåst ;-)

    Själv har jag varvat dagarna här hemma med städning, bakning och lite barnvakteri så det har varit mindre tid för datorn. Ska läsa igenom dina andra inlägg som jag missat nu så jag får lite inspiration till morgondagens matlagning :-)

    Kul att föreläsningen var bra – jag tror stenhårt på att man måste tänka goda tankar och se framåt. De dagar som är goda ska man stanna upp och riktigt njuta av, dåliga dagar kommer och då får man tänka att morgondagen kommer bli en bättre dag :-)

    Gilla

    • Hej Veronica. Jag håller med och njuter för fullt när jag är pigg. Då blir inte de trötta dagarna till så stor belstning, utan då tar jag dem som en vilodag bara.
      Roligt att jag kan inspirera dig :)

      Gilla

  2. Low carb-pizzan ser jättegod ut. Skall också pröva ditt rödkålsrecept i veckan som kommer Birgitta. Tack för tipset om Nisse Simonson. Har studerat hans hemsida, mycket intressant, jag förstår mycket väl varför han fått pris som ‘årets talare’. Har ställt mig i kö för hans böcker på bibloteket. Ha det bra!

    Gilla

    • Hej Ingmarie. Roligt att du gillar mina recept :) Visst är han suverän, Nisse. Jag lånade 2 böcker häromdagen. Riktigt läsvärt. Det är annat än många av Självhjälpscoacherna som härjar runt ;)
      Ha en fin Lucia .

      Gilla

  3. Vilken härlig pizzavariant, ser riktigt mumsigt ut.

    Ha en bra kväll!

    Gilla

    • Hej Jessica. Ja, den var både snabb och god. Ha det bra du med :)

      Gilla

  4. Var rädd om dig, min bloggVän:)
    Här finns så mycken goda matrecept .. så du kan med gott samvete ta ledigt från bloggen någon dag:)

    Gilla

    • Tack för omtanken, Ellinor. Det är faktiskt avkopplande för mig, att fotografera och skriva om det jag lagar. Konstigt men sant. Sen kan det ju vara bra att visa, att även en Kock har lite brist på matlagningsork ibland. Och att man inte behöver göra så avancerade recept ;)
      Jag gör också så att jag skriver ihop upp till en veckas inlägg ibland, när jag har bra med inspiration och tar sen ledigt från bloggskrivandet. Då går jag bara in och svarar på Era kommentarer. Det är riktigt kul.
      Ha en skön lördagkväll, bland all din goda Gammaldags mat :)

      Gilla

  5. Känner igen mig i det där, ibland orkar man helt enkelt inte göra någon mat, iallafall måste det gå snabbt.

    Gilla

    • Ja då är det bara att lyssna på kroppen. Ha en trevlig lördag. Här skiner solen, härligt :)

      Gilla

  6. Hvor ser det godt ud – det skal vi da ha i aften
    tak for jule -hilsenen :D
    God jul til dig også
    det er meget inspirerende at følge din blog.

    Gilla

    • Hej Henriette. Vad kul att höra att du gillar min blogg :) Ha en smaklig spis i kväll och en fin fortsättning på december.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare