Pannbiff med Lök på Grekiskt vis

Pannbiff med Lök på Grekiskt vis

Medelhavsmat

Idag flyger jag , min Mamma och Syster ner till Medelhavet och Kreta. Det är en liten förlängning av Mammas 80-årsdagsfirande. Hon har alltid älskat att resa, så då passade vi på att åka alla tre, för en gångs skull. Jag och min Syster är också stora resfantaster som gillar Grekland.

Ska bli gott med Moussaka, Souvlaki, Feta, Tzatziki, Lammkotletter, Korvar, Grekisk Sallad och Retsina. De har verkligen mycket gott att välja på i det Grekiska köket, det är enkel mat men med bra råvaror. Riktigt tillagad på en bra restaurang, är den lika fin som vår Svenska Husmanskost.

Jag gjorde en variant på pannbiffar med massor av Greklands goda smaker. Örter, soltorkade tomater, vitlök, tahini, zucchini är alla såna saker man stöter på mycket nere i Grekland, om man äter på bra ställen.

Har lagt in recept för hela veckan, så Du inte behöver titta in i mitt kök utan att hitta nåt nytt. För den här veckan är det Semester och det kommer inte att bli mycket mat lagad. Frukosten är ju given, med Grekisk yoghurt, lite honung och valnötter. Till det  Fetaost, tomater, ett kokt ägg och lite korv. Det blir en bra frukost, som räcker till alla långpromenader jag tänker ta. Det är så vackra omgivningar runt Platanias.

Örtig Pannbiff med Lök

200 gr Ekologisk Nötfärs

1 Ekologiskt Ägg

2 msk hackade Örter

5 cm Zucchini

2 soltorkade Tomater i olja

1 Vitlöksklyfta

1 msk Grädde

1 msk Rödvin

1 tsk Psylliumfrön, Loppfrö

1 tsk Sesamfrön

Worcestersauce

Havssalt och Svartpeppar

Blanda färsen med ägg, salt och peppar. Hacka örterna, jag tog timjan, oregano, persilja och gräslök. Riv zucchinin grovt och vitlöken fint, blanda ner i färsen med grädde, rödvin och frön. Låt stå i kylen en halvtimme, så blir färsen mer lätt att forma. Gör små biffar och stek några minuter på varje sida i smör. Jag gjorde en sås till med crème fraiche. Servera med Broccoli, Tomat och Sallad.

Druvans Gourmetsenap

Senapscrème

3 msk Ekologisk Crème Fraiche

1 msk Aioli se #1.2 Kalla Såser

1 tsk Druvans Gourmetsenap med Brännvin

Havssalt

Rör ihop senap och aioli, blanda med crème fraiche och lite salt. Brännvinssenapen, som jag tog till den här såsen hade ett rejält sting, passade fint till biffarna.

Köttfärsbiff med Örter, Smörstekt lök och Senapssås

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/25/pannbiff-med-lok-pa-grekiskt-vis/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ha en underbar vecka!!
    Kram

    Gilla

    • Tack så mycket Garlica. Har just kommit hem, ätit mängder med vitlök den här veckan ;)

      Gilla

  2. Hoppas ni får en alldeles underbar resa.

    Vila underbara biffar du gjort.

    Gilla

    • Tack för Biff-beröm Jessica ;) Vi har haft det så skönt.

      Gilla

  3. Gud vad avundsjuk jag blir. Jag älskar Grekland och den grekiska maten. Ha en trevlig semester!

    Gilla

    • Tack Martina. Grekland är härligt på många sätt ;) Hoppas du kan fara iväg snart och uppleva det på plats.

      Gilla

  4. Ha en dejlig ferie ( semester)
    Hvor er det fantastisk at du har lagt opskrifter en til en hel uge- sikke en service :D

    Gilla

    • Tack Henriette. Vi hade verkligen fint. Kommer nåt inlägg med maten vi åt snart. Ha de gott ;)

      Gilla

  5. Vad gott! Jag gillar det grekiska köket jättemycket. Är avundsjuk på er som får resa till Kreta vid denna tidpunkt och kunna förlänga sommaren lite, för jag tror det är varmt där fortfarande.

    Gilla

    • Hej Nadja. Hemma igen efter en veckas sol och bad. Det var riktigt varmt och skönt, hade några stormdagar i början, men det var också härligt.
      Mycket bra restauranger i Platanias :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 596 andra följare