Laxsallad med Curry och Äpple

Laxsallad med Äpple, Gurka, Purjo och Curry

Än är salladssäsongen inte över

Klar, härlig luft och massor av sol. Då är hösten som finast här uppe i Jämtland. Det börjar bli en hel del fina färger i träden också. Passa på att gå ut i skogen, bara för att njuta.

Fick lite sallad av Mammas grannar, som har en massa olika sorters grönt i sin täppa. Helgens fiskfond på öring och laxben, blev idag till en ny rätt. Jag tog rätt på köttet som satt kvar på laxbenet och gjorde en god röra av. Jag ber att få med benen när jag köper filéad fisk, det är så gott med en riktig hemkokt fiskbuljong till soppor och grytor.

Jag plockade av kokt lax till två måltider från ett laxben, så det är väldigt bra för köksekonomin också. Har Du inget fondkok på gång, så ta bara rester från en fiskmiddag och blanda ner i röran istället.

Lax med Curry och Äpple

1 dl kokt Lax

1/4 Svenskt Äpple

Några cm Gurka

2 msk Ekologisk Majonnäs, eller Hemgjord, se #1.2

2 msk Ekologisk Crème Fraiche

Lite pressad Citron

Lite strimlad Purjolök

Worcestersauce

Paprikapulver

Curry

Havssalt

Skär äpple och gurka i små tärningar. Pressa citronsaft över. Blanda med purjo, såser och kryddor. Smula ner fisken och blanda. Ställ i kylen ett tag så smakerna kommer fram. Servera med Grönsallad, Cocktailtomat, Gurka och Dill. Ett kokt Ägg hade varit gott till, om jag hade varit riktigt hungrig.

Kvällen blev lika fin som dagen, när solen gått ner bortanför Oviksfjällen. Utsikten är vacker,  från min balkong.

Oviksfjällen en klar höstkväll

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/24/laxsallad-med-curry-och-apple/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Nu blir jag riktigt avundsjuk! Färsk fjällax..! somliga har det bra! ;o)
    Roligt att du hittade in till mitt lilla kök! Jag har tittat lite på din blogg och jag är imponerad av din matlagning. Nu ska jag kika lite till..
    En fråga bara, hur hittade min lilla/nya blogg? :o)

    Kram Mia

    Gilla

    • Hej Mia. Vad kul att du hittade hit. Och tack så mycket för ditt fina beröm.
      Röding och öring får jag från en fjällsjö, men laxen har jag köpt färsk. Norsk fjordlax, tyvärr hittat bara odlad än, men jag ska se om det går att få tag på vildfångad så småningom.
      Hittade till din fina sida via Kryddburken, där du hade skrivit en kommentar till Smörrebröden.
      Jag tycker det är kul att titta lite på andra matbloggar, eftersom jag är alldeles ny i branschen. När jag började i juni, hade jag knappt en aning om vad bloggar var.. Ha det bra och lycka till med din blogg :)

      Gilla

  2. Åh, vad gott. Tyvärr har vi ont om lax – riktigt lax – här på vår längdgrad, och de djupfrysta bitarna går inte att jämföra med färsk. Men det fiskas nog fortfarande om man håller ögonen öppna och går till en riktig fiskhandlare!

    Gilla

    • Fint att du gillar min sallad , Britt. Ja, den djupfrysta laxen har jag helt slutat köpa, den blir inte god, smakar härsket. Jag har sån tur att jag får fjällfisk av släktingar, det är den bästa fisken. Fast abborre är riktigt gott också :)

      Gilla

  3. Så inte så dumt ut! =)
    Väldigt vackert där du bor oxå!

    Tack för din långa kommentar, jag känner att vikis är vad som passar mej bäst och jag vet att jag kan så länge jag håller mej till pointsen och det är inte så jobbigt att räkna tycker jag!

    Din sida kommer jag hålla koll på! Grattis till din fina viktminskning!

    Gilla

    • Hej Veronica. Tack och välkommen hit. Vad kul att du hittat nåt som funkat för dig. Det är samma här, mår väldigt bra på min mat.
      Välkommen tillbaks :)

      Gilla

  4. mmm det låter jättegott! :D

    Gilla

    • Tack för det. Curry och äpple är riktigt bra till fisk :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 723 andra följare