Beemster VO med Krusbär och Hasselnötter

Beemster VO med Krusbärssylt och Hasselnötter

Fin dessert mitt i veckan

Ja, det bjuder jag på, för att fira att Du och alla andra gjort så jag kommit upp i 50000 besök. Just idag, så har jag passerat det magiska strecket på morgonen. Vem kunde tro att det skulle gå så bra, när jag satt och försökte lära mig blogga i mitten på juni?

Jag som aldrig gillat att plugga, tyckte att en 3-timmarskurs var alldeles lagom. Sen har jag lärt mig det mesta genom Trial and Error. Kul att Ni är så många som tycker om det jag håller på med.

Grändens Delikatess

Det blev ett besök igen, på min nya favoritbutik. De flesta shoppar kläder, men jag shoppar mat. Och det är jag riktigt glad över. Kläderna hänger mest bara i garderoben, men jag får äta gott varje dag.

Nu är det ju inte så att jag lyxar till det varje dag, men ibland är det gott med en riktigt fin ostbit. Och den här osten var ett riktigt bra köp. Beemster Very Old, en Holländsk, mycket smakrik ost. Den lagras i 3-4 år. Testa den om Du kommer förbi en riktig Ostbutik.

Beemster Very Old, Holländsk vällagrad ost

Till den gjorde jag en ny krusbärsvariant med rostade hasselnötter. Det blev väldigt gott. Sötman och syran i sylten, gick perfekt ihop med den salta, starka men ändå krämiga osten. Hasselnötterna blev ett gott inslag, med lite tuggmotstånd.

Ost och bär är nåt jag tycker passar väldigt bra ihop. Det är ju en perfekt dessert, när man vill hålla kolhydraterna nere. Sylten kokade jag på Björksocker, det gör den till en ännu bättre  lågkolhydratdessert.

Krusbär, Björksocker och Rostade Hasselnötter

Krusbärssylt med Rostade Hasselnötter

3 dl Krusbär

½ dl Björksocker eller Råsocker

1 dl Rostade Hasselnötter

Snoppa krusbären, blanda med sockret i en kastrull. Koka upp och låt puttra på svag värme i 20 minuter. Rör då och då, så det inte bränns vid. Blanda ner nötterna efter halva tiden. Häll upp på burk och låt svalna. Jag vet inte hur lång hållbarheten blir med björksocker, så ha inte för stor mängd framme i kylen. Frys in i mindre portioner.

Holländsk ost, Beemster VO med Krusbärssylt

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/23/beemster-vo-med-krusbar-och-hasselnotter/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

15 kommentarerLämna en kommentar

  1. Åh, vad det där ser lyxigt och gott ut! Mitt i veckan dessutom:) Tycker man borde unna sig små desserter oftare och inte bara på helgerna!

    Gilla

    • Hej Lina. Det är precis det jag gör. Äter en liten dessert varje dag, oftast bär och grädde. Bra för både själen och magen ;)

      Gilla

  2. Men vad kul med en massa besökare! Du har en helt fantastisk blogg med så fina bilder! Jag skulle också behöva en datakurs för jag har fått min blogg i present av dottern och kan liksom bara skriva.
    Ha det fint i höstblåsten!

    Gilla

    • Hej Karin. Tack för dina vänliga ord, de värmer i den här hemska blåsten vi fått :)
      Jag tycker du skriver riktigt bra, för att ha fått den i present.
      Ha det bra du med.

      Gilla

  3. Jag tycker din ”historia” är härlig och du är riktigt häftig! Att börja blogga och göra sitt liv innehållsrikt och göra sig själv ”nyttig” bär samhället skrotat dig. Lycka till i fortsättningen . Kanske blir det en kokbok så småningom??

    Kram/Nettan

    Gilla

    • Hej Nettan. Vad dina ord värmer :) Tack så mycket.
      Jag hoppas förstås att det ska kunna bli en kokbok av allt det här så småningom.
      Har ju varit en dröm i så många år, men först jobbade jag för mycket och hade inte tid.
      Sen blev det ju sjukdom istället och ingen ork…
      Nu har jag både tid och fått mer ork ;) Kram./ Birgitta

      Gilla

  4. vad kul! grattis! :)

    du får ha en fortsatt bra dag! kram

    Gilla

    • Tack Molly. Tycker själv det är himla skojigt ;) Kram och ha det bra du med.

      Gilla

  5. Grattis Birgitta!
    Du verkar lägga ner mycken tid på både matlagning och foto:)

    Gilla

    • Tack Ellinor. Du vet, som sjukpensionär har jag hur mycket tid som helst. Och äta ska jag ju ändå :)

      Gilla

  6. Tillykke
    Birgitta- det er altså fordi du tager sådan nogle lækre fotos- meget inspirende
    jeg har længe savnet en blog med ideer til mad.

    Gilla

  7. Grattis, 50000 besökare är ju helt fantastikt!!! Kram

    Gilla

    • Tack, min Vän. Och tack för gott saltat älgkött och ost till kaffet ;)

      Gilla

  8. Grattis kära moster!

    Gilla

    • Tack min Kära Systerson. Kul att du tittade in ;)
      Kram./ Moster

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 621 andra följare