Höst-Picknick vid Storsjön

Picknick vid Storsjön

Picknick passar alla årstider

Den här korgen har hängt med ett tag nu, den kommer från ett gammalt Kafé, tror den är från Eskilstuna. Då bars kaffe och smörgåsar ut i såna här korgar. Hos mig har den gjort samma tjänst nu ett antal år. Ja, inte så mycket smörgåsar numer, men desto mer goda korvar och ostar.

Jag hade köpt lite godsaker på Grändens Delikatess och så blev det Yoghurt från Kittelbergets Gårdsmejeri till dessert. För en liten sån ingår alltid på en finare Picknick.

Färdigt för Picknick

Kalla Delikatesser

Några olika Salamikorvar

1 kokt Ekologiskt Ägg med Ejderns Kaviar

Lite Ost, jag tog Prästost och Fransk Bondost

Färskostfylld minisquash och minipaprika

Några klyftor Discovery

Persilja och Citrontimjan

Kittelbergets Yoghurt med Körsbärskompott och rostade Hasselnötter

Körsbärsyoghurt med rostade Hasselnötter

Körsbärskompott

Yoghurt, jag hade Kittelbergets

Rostade Hasselnötter

Lägg två matskedar körsbärskompott i ett glas. Hacka nötter och lägg ett lager ovanpå. Fyll upp med en krämig yoghurt. Dra plastfilm över, stoppa ner i korg och bär försiktigt. Vi gick två kilometer med den här korgen i rätt svår terräng och rätterna höll sig fint. Det funkar bra att ha med sig delikatesser ut i skogen också.

Delikatesstallrik på Picknick

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/21/host-picknick-vid-storsjon/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

19 kommentarerLämna en kommentar

  1. yoghurten ser smarrig ut :)

    Gilla

    • Hej Mik, välkommen hit. Kittelbergets Yoghurt är den godaste jag testat. Mild, krämig med en svag antydan av sötma. Med körsbär till blev det riktigt fint :)

      Gilla

  2. ooo jag ser ut att ha hittat en skattgömma för min LCHF lust! Ska ta mej en ordentligare titt efter nattens sömn :)

    Gilla

    • Hej och Välkommen hit. Jag här kanske du kan hitta ett och annat guldkorn ;)

      Gilla

  3. Trevlig picnic!

    Gilla

    • Mycket fin var den ;)

      Gilla

  4. Hej,

    Vilken fin blogg du har – underbara bilder som jag ju är så dålig med :)

    Du har alldeles rätt i cigarett pirogerna ”sigara börek” :) Vad kul att du bor i turkiet under halvåren, vart i turkiet brukar du vara då? //Miss-Soni

    Gilla

    • Hej. Kul att du tittade in och tack för berömmet. Jag är nybörjare på både bloggande och digitalfotografering, så kul att det funkar bra.
      Ditt recept på Sigara Börek såg fint ut. Det är väldigt gott :)
      Jag bor i Alanya på vintern, ska verkligen bli skönt att åka dit snart.
      Ha det bra./ Birgitta

      Gilla

  5. Guud så mysigt! Älskar korgen! :)

    Gilla

    • Hej KardemummaGumman. Välkommen in i mitt kök. Ja, idag är jag ju ute i naturen i stället ;)
      Jag är väldigt förtjust i den där korgen. Fick den av min förra svärmor, som hade haft kafé hela sitt liv.
      Den är perfekt att ta med ut, rymmer mycket gott :)

      Gilla

  6. Härligt! Vi planerar skogsutflykt till kvällen med grillning om vädret tillåter.

    Gilla

    • Hej Sofia. Hoppas ni får finväder. Grillat är ju till och med ännu härligare på en Picknick ;)

      Gilla

  7. Vilka ljuvliga bilder och vad läcker picnic!

    Gilla

  8. Vi var på besök i Vilhelmina i helgen och fick kanonfint höstväder. Vi gick bl.a en långpromenad längt Volgasjön och det sprakade av höstfärger.
    Jag kan inte tänka mig att bo långt från vatten, det är en energikälla.
    Fin bild!….men titta gärna på bilden från vår promenad.
    Ha en fortsatt solig vecka!!
    /Ingrid

    Gilla

    • Hej Ingrid och välkommen. Ja, hösten är en härlig årstid. Så vackert och klar luft. Självklart vill jag se hur ni haft det ;)

      Gilla

  9. Vilken otroligt mysig picknick ni verkar ha haft. Det är något visst med att sitta vid vatten och äta.

    Hälsningar
    Mia

    Gilla

    • Hej Mia. Visst är det härligt med Picknick. Blivit många såna här i sommar :)

      Gilla

  10. Åhh vad mysigt det ser ut vid vattnet. Maten smakar alltid lite bättre utomhus ;-) Fin bild. //Anna

    Gilla

    • Tack, Anna. Det var verkligen en fin dag, varmt och skönt. Alltid gillat att äta utomhus, hittar ofta på sånt här :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 620 andra följare