Lördags-Snacks LCHF

Forbondekorv från Björk's i Färila med hemgjord Tomatkeso

En liten tallrik med riktigt god korv.

Det tycker jag är ett bra alternativ till chips och dip en lördagkväll. Jag tog Tomatkeso till, en röra som jag gjorde häromdagen. Receptet finns med på Grillkorv à la LCHF.

Korven är min absoluta favorit, Forbondekorv från Björk’s i Färila. Den här korven blev jag bekant med för många år sen, den har varit med på mängder av  julbord och bufféer där jag jobbat.

Björk’s har väldigt bra kött överhuvudtaget, jag handlade av dem i många år. Den här korven har rökts över alspån i 6-9 dygn och är gjord efter ett gammalt recept från Hälsingland. Kötthalten ligger på 60% och fetthalten 36-39%. Riktigt fet och god alltså. Länk till Björk & Co:

http://www.bjorkco.se/

Jag köper alltid med mig några stycken när jag åker till Turkiet. De har inte upptäckt hur gott det är med rökta korvar där. De har, konstigt nog, väldigt lite rökta produkter. Annars borde det ju vara en bra konserveringsmetod i värmen.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/25/lordags-snacks-lchf/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Vilken bra blogg du har, jätte kul att hitta lite LCHF recept.
    Dock måste jag göra dig besviken, jag har arbetat med forbonde korven och kan säga att den innehåller både potatismjöl och socker… bara så att du vet.
    Men god är den… oj oj oj.

    Gilla

    • Hej Johanna. Tack för beröm och insidertips ;)

      Men jag kommer fortsätta äta korven, det är så lite kolhydrater det gäller i det stora hela. Och så är det inga mängder korv jag äter per tillfälle heller. Den är så otroligt smakrik, så det räcker med några skivor.

      Kul att Du hittat hit, hoppas Du kommer att ha nytta av mina recept. Det är det som är meningen :)

      Gilla

  2. Skriv gärna ut inneåll av macro på korven! :)

    Gilla

    • Hej Eva. Visste först inte vad Du menade med macro…
      Men vetgirig som jag är, kollade jag på Google direkt :)
      Kommer på nu att det brukar stå på en del utländska förpackningar, Macronutrients. På svenska paket står det ju Näringsvärde, och eftersom jag oftast köper svenskt och i stort sett bara naturliga råvaror, så är det inte alltid det finns redovisat.

      Kolhydratinnehåll och liknande fanns inte med på förpackningen från Björk’s, men kött och fetthalt. Det har jag också skrivit om i inlägget. De är väl inte fullt så moderna på lokala, små charkfabriker så de redovisar alla ”macronutrienter”
      Du ser, jag lär mig ;)

      Men gå in på länken till Björk’s så kanske Du får svar på Din fundering. Eller kontakta dem direkt med frågor.

      Jag har valt att inte ha en alltför kolhydrat och fett-redovisande sida.
      Det blir alldeles för mycket jobb, som jag hellre lägger ner på att ta fram bra recept, som funkar för de flesta.

      Äter man riktigt strikt LCHF, får man ju förstås lägga ner en hel del tid på att kolla hur det ligger till med fett%, kolhydrater och proteiner på sin tallrik, om man vill och måste.

      Gilla

  3. Hej Birgitta!

    Vilken fin blogg du har!
    Jag har själv fibro och har varit sockerberoende, vilket jag nu med hjälp av LCHF fått bort!
    Tyvär inte så mycket viktminskning, men det ska jag koncentrera mig på nu och framöver och jag kommer definitivt att besöka din blogg flera gånger!
    Ha det bra!
    Vi ses!
    Carina

    Gilla

    • Hej Carina.
      Vad roligt att Du också mår bättre i Fibromyalgin. Det är en jobbig sjukdom, så det känns himla bra att vi kunnat hitta nåt som gör den bättre.

      Viktnedgång kommer nog så småningom, det tar lite tid för kroppen att ställa om.
      Lycka till och välkommen till min blogg.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 697 andra följare